حداقل يک يادبود در روستاي خودش، و يک بنياد در تهران نياز است

ساخت وبلاگ

ارسال شده در توسط سید احمد حسینی ماهینی

دشمن فلسفه کیست؟

عده ای از علما، فلسفه را بد و کسی را که فلسفه می خواند کافر میدانستند. اما واکاوی ها نشان می دهد: انها با وارداتی بودن تفکر مخالف بودند! و چون فلسفه از یونانی ها بود، آن را خارجی می دانستند و از آن دوری می جستند. وقتی امام خمینی ره فلسفه را شروع کرد، این عده کلاس ایشان را تحریم کردند!اما ایستادگی امام خمینی باعث شد: تا فلسفه در حوزه ها تدریس شود، و البته نقد و بررسی هم شده، و اسلامیت آن هم دقت شود. به این معنی که اولا گفتند: درست است کلمه فلسفه از یونان آمده، ولی به معنی دوستی علم است، و این کاملا با مفهوم اسلامی می سازد: چرا که در اسلام گفته شده: علم نزد خدا است، و بشر نمی تواند ادعا کند دانشمند یا عالم است. اما می تواند بگوید علم را دوست دارد، و می خواهد که از ان بهره مند شود. فلسفه دقیقا به این معنی است: یعنی دوست داشتن علم. چون در فارسی یا عربی کلمه ای معادل نبود، همین کلمه استفاده شد. لذا از حالت شکلی عبور کرده، به تغییرات در  فلسفه پرداختند: مثلا در فلسفه یونان، اصالت وجود بر ماهیت غلبه دارد. در اسلام نیز بسیاری از علما مانند: ابن سینا و مشائیون آن را فرض گرفته اند. در این فرض است که امام محمد غزالی، آن را نفی می کند و: در آخرین کتاب خود، همه را با یک چوب می راند و: بر علیه فلسفه حرف می زند. زیرا معتقد است: فلسفه کار عقل است، و عقل برای تشخیص حقیقت کافی نیست. یعنی انسان با عقل کوچک خود نمی تواند: عقل کل یعنی خداوند را تجزیه و تحلیل کند. اما شاگردان او راه جدیدی پیدا می کنند، برای رهایی از یونان گرایی، بجای اصالت وجود و ماهیت، بحث نور و تشکیک نور را مطرح می کنند. شیخ شهاب الدین سهروردی که: به شیخ اشراق معروف است، در کتاب خود دو دلیل برای اشراق مطرح می کند: اول اینکه از شرق است، بنابر این به یونان مربوط نمی شود! دوم اینکه در شناخت شناسی، علاوه بر حواس پنجگانه و عقل ، اشراق یا علم جادویی و: خارج از قدرت بشری را هم درج می کند. عواملی چون وحی و الهام و حتی: لحظه های نیمه خواب بشر را(یقظه) از این دست می داند. وی با استناد به یکی از کتاب های امام محمد غزالی، ضمن نقد نظرات ایشان، نظریه خود را اثبات می کند. مثلا برای تشکیک نور، همان مثال درجات وجودی را می آورد: اگر خورشید از یک روزنه بر اتاقی بتابد، و در ان اتاق آینه ای باشد که: این نور را بر کف اتاق منعکس کند، هرکدام از این رشته ها، در عین حال که نور هستند، ولی دارای درجات هستند: نور اصلی خورشید و: نور فرعی برگرفته از ان، با نور منعکس شده، طبیعتا یک نوع نمی باشد. شیخ اشراق که در سال 845در روستایی: نزدیک زنجان بدنیا آمده بود، در عمر کوتاه 38 سال خود، چندین کتاب نوشت و فلسفه بومی را نبیین کرد. وی حتی برای اطلاع بیشتر، به حلب رفت تا نزدیک به آتن و رم باشد، و بهتر در جریان فلسفه یونانی قرار گیرد، و دقیق تر آن را نقد کند. این نقد او چنان استادانه بود که: برخی اهالی حلب تاب نیاوردند، و او را شهید کردند. وی از شهادت هم نمی ترسید، زیرا یکی از استادان او هم در: یکی از فتنه ها، به دست فتنه گران شهید شده بود. وی برای استحکام دلایل خود برای: جایگزینی نور بجای اصالت وجود، تنها در انتهای کتاب خود، از ایات سوره نور استفاده می کند. چرا که این شیوه را در مقابله با: امام محمد هم می بینیم، با اینکه کتاب اشراق او، همه از کتاب مشکات امام محمد است، ولی در نقد این کتاب، نامی از مولف نمی برد. بهر حال این فیلسوف بزرگ که: در جوانی شهید راه علم بومی و اسلامی شد، نیاز به قدر دانی دارد و: حداقل یک یادبود در روستای خودش، و یک بنیاد در تهران نیاز است.

Who is the enemy of philosophy?

Some scholars believed that philosophy was evil and those who called philosophy were infidels. But the evidences show that they were opposed to importing thinking! And since philosophy was of the Greeks, they considered it foreign and were away from it. When Imam Khomeini started philosophy, these class members boycotted them, but the resistance of Imam Khomeini led him to: teach philosophy in the fields, and, of course, critique, and Islamicity to be careful. That is, they first said: it is true that the word philosophy comes from Greece, but it means the friendship of science, which makes it perfectly Islamic: because it is said in Islam: science is with God, and man can not claim to be a scientist Or the world. But he can say that he loves science, and wants to benefit from it. Philosophy is precisely what it means: the love of science. Because the word was not the same in Persian or Arabic, the same word was used. So, they crossed the shape of the image and changed the philosophy: in Greek philosophy, for example, the originality of existence prevails over nature. In Islam, many scholars like Ibn Sina and Mashayeon have also assumed it. It is based on the assumption that Imam Muhammad al-Ghazzali denies it: in his latest book, he throws everyone with a stick: he speaks against philosophy. Because he believes: philosophy is the work of reason, and reason is not enough to recognize the truth. That is, a man with his little intellect cannot: analyze the whole intellect of God. But his disciples find a new way to free light from Greekism, rather than the originality of existence and nature, they argued for the light of light. Sheikh Shahabuddin Suhrawardi, who is known as Sheikh Ishraq, in his book puts forward two reasons for illumination: first, it is from the east, so it does not belong to Greece! Secondly, in epistemology, in addition to the five senses and the intellect, illumination or magical science, it also enters beyond human power. Factors like revelation and inspiration, and even: The half-sleeping moments of mankind are considered to be the same. Referring to one of the books of Imam Muhammad al-Ghazali, he criticizes his views, proving his theory. For example, for the light of the light, the same example brings out the existential levels: if the sun covers a porch in a room, and there is a mirror room that: Reflects this light on the floor, each of which, while They are light, but of varying degrees: the main light of the sun, and the subliminal light taken from it, reflected with light, is not naturally a kind. Sheikh Ishraq, who was born in rural areas near Zanjan in 845, wrote several books in his short life of 38 years and explained native philosophy. He even went to Aleppo for more information, to close Athens and Rome, and to be better off in Greek philosophy, and to critique it more precisely. This critique was so eloquent that: some people in Aleppo did not mourn, and martyred him. He was not afraid of martyrdom either, because one of his professors was also martyred by one of the seditious ones. In order to strengthen his reasons for replacing light, instead of the originality of existence, he uses the Ayat of Sura Noor only at the end of his book. Because we see this method in confronting Imam Mohammad, even though his book of Illumination is all from the book of Imam Muhammad, but in the critique of this book, he did not name the author. However, this great philosopher, who, in the youth of the martyr, is a native and Islamic science, needs to be appreciated: at least one memorial in his own village and a foundation in Tehran is needed.

من هو عدو للفلسفة؟

بعض العلماء، الذین درسوا الفلسفة فلسفة الشر والکافر یعلم. ولکن التحلیل یبین: أنها تعارض استیراد التفکیر! وفلسفة الإغریق، وإزالة عرفت واستغرق الأمر بعیدا. عندما بدأت فلسفة الإمام الخمینی، وقاطع الشعب فصولهم الدراسیة ولکن کان موقف الإمام الخمینی لتدریسه فی الفلسفة، وبالطبع هذا الاستعراض، والإسلام هو دقتها. وهذا یعنی أن أول من کل ما یقال أنها غیر حقیقیة فلسفة کلمة من الیونانیة، وهذا یعنی حب العلم، وهذا هو تماما المفهوم الإسلامی یجعل: لأنه قال سیف الاسلام الله، والإنسان لا یستطیع أن یدعی العلماء أو الکون. ولکن یمکن أن أقول لکم العلم یحب، ویرید الاستفادة منه. فلسفة یعنی بالضبط هذا: محبة العلم. لأن فی الکلمة الفارسیة أو العربیة أو لا، واستخدمت نفس الکلمة. شکل الصلیب، لتغییر فلسفتهم: على سبیل المثال، فی الفلسفة الیونانیة، وطبیعة وجود تسود. فی الإسلام، وکثیر من العلماء مثل ابن سینا ??ومتجول أنه کان یفترض. على افتراض أن الإمام محمد غازالی، فإنه ینفی وفی کتابه الأخیر، مع کل محرکات الأقراص عصا: ضد نتحدث الفلسفة. لأنه یعتقد أن فلسفة العقل، والعقل لیست کافیة لتحدید الحقیقة. لا یمکن للعقل البشری صغیر: الحکمة من تحلیل الرب. لکن أتباعه تجد طرق جدیدة للتخلص من الیونان المنحى، بدلا من وجود وطبیعة ضوء مناقشة رفع وتدرج الضوء . سهروردی أن الشیخ الإضاءة هو معروف، فی کتابه یشیر إلى سببین للإضاءة: أولا، أن من الشرق، لذلک لا علاقة للیونان! ثانیا، فی نظریة المعرفة، بالإضافة إلى الحواس الخمس والعقل والعلم التنویر والسحر: خارج السلطة الإنسان مدرج أیضا. عوامل مثل الإلهام وحتى لحظة النصف النوم الإنسانی لهذه یدری. وکان یشیر إلى کتاب الإمام محمد غازالی، فی حین تنتقد وجهات نظره، یثبت نظریته. على سبیل المثال أشک فی ضوء ذلک، على سبیل المثال درجة بأنهم سبب: إذا کانت الشمس من نافذة غرفة للتألق، والغرف تعکس ما یلی: ضوء على الأرض تعکس کل واحدة من هذه التخصصات، فی حین الخفیفة، ولکن درجات هی: الضوء الرئیسی من أشعة الشمس والضوء من الفرعیة، وینعکس الضوء، وبطبیعة الحال، لیس النوع. ولد الشیخ الإضاءة فی العام 845 فی قریة بالقرب من زنجان، فی حیاة قصیرة له من 38 عاما، وکتب العدید من الکتب عن أوضحت الفلسفة الهندیة. حتى انه لمزید من المعلومات، انتقل إلى حلب، بالقرب من أثینا وروما، والأفضل فی الفلسفة الیونانیة، وانتقادها بشکل أکثر تحدیدا. کان هذا النقد متقنة لدرجة أن بعض الناس لم تأرجح حلب، وجعلت منه شهیدا. وقال انه لا یخاف الموت، لأنه هو أستاذ فی واحدة من التآمر، وکان الشهید دسیسة مکلفة. قوته، الأسباب التی دفعته لاستبدال ضوء بدلا من وجودها، إلا فی نهایة کتابه، والآیات واستخدامات المستهلک. لأن هذا هو السبیل للتعامل مع الإمام محمد نرى إضاءة له من الکتاب، کل کتاب مشاکل الإمام محمد، ولکن نقد الکتاب، ولیس اسم المؤلف. ومع ذلک، فإن الفیلسوف العظیم الذی کان فی شبابه شهیدا للمعرفة الاسلامیة والسکان الأصلیین، والحاجة إلى تقدیر ونصب تذکاری واحد على الأقل فی قریته، ومطلوب أساسا فی طهران.

f?ls?f? dü?m?n kimdir?

pis f?ls?f? f?ls?f? t?dqiq v? kafir bilirdi aliml?r, b?zi. Amma t?hlili göst?rir: onlar dü?ünür idxal?n? qar??! V? yunanlar f?ls?f?si, bu bilirdi v? bu götürüb aradan qald?r?lmas?. ?mam Xomeyninin f?ls?f? ba?lad?, insanlar onlar?n d?rsl?ri boykot lakin ?mam Xomeyninin stand f?ls?f? t?dris idi v??lb?tt? bax?? v? ?slam onun d?qiqliyi edir. ?slam Allah?n deyilir, çünki insan elm iddia ed? bilm?z: dedil?r ilk növb?d? yunan söz f?ls?f? do?ru oldu?unu bu, elm sevgi dem?kdir v? bu olduqca ?slam anlay??? edir dem?kdir v? ya kainat. Amma sevir elm dem?k, v? ondan faydalanmaq ist?yir bil?r. F?ls?f? d?qiq bu dem?kdir: elm sevgi. Iranian Persian v? ya ?r?b sözü v? ya deyil, çünki, eyni söz istifad? edilmi?dir. xaç ??klind?, onlar?n f?ls?f? d?yi?dirm?k: m?s?l?n, yunan f?ls?f? mövcudlu?u xarakteri üstünlük t??kil edir. ?slamda ?bn Sina v? gezginci kimi bir çox aliml?r f?rz edilmi?dir. f?ls?f? söhb?t qar??: ?mam M?h?mm?d Q?zali, bütün bir stick sürücü il?, inkar v? onun son kitab f?rziyy?. Bu s?b?bd?n f?ls?f? v? s?b?bi h?qiq?ti mü?yy?n etm?k kifay?t deyil ki, çünki. insan a?l? kiçik bilm?z: Lord t?hlili hikm?t. Lakin onun ard?c?llar? daha müzakir? art?m i??q v? i??q gradation mövcudlu?u v? t?bi?t daha Yunan?stan yönümlü qurtarmaq üçün yeni yollar tapmaq. ilk ki, ??rq, Yunan?stan il? ba?l? deyil, bel? ki, ?eyx i??qland?rma m?lumdur Sohrvardi ki, onun kitab i??qland?rma iki s?b?bl?ri t?klif! ?kincisi, qnoseologiya, be? duy?u v? a??l, maarifl?ndirm? elm v? sehrli ?lav? insan hakimiyy?ti d? daxil edilir. bel? ilham v? bilir insan yuxu yar?s?nda bel? bir an kimi amill?r. O, fikirl?rini t?nqid ed?rk?n, onun n?z?riyy?si sübut ?mam M?h?mm?d Q?zali bir kitab n?z?rd? tuturdu. otaq p?nc?r? gün?? parlaq varsa, v? oda ki, ?ks: M?s?l?n s?b?b olan nümun? d?r?c? kimi, i??q ?übh? is?, m?rt?b? i??q bu f?nl?r h?r ?ks etdirir yüngül, lakin d?r?c? var: onun tör?m? olan gün?? v? i??q ?sas i??q, i??q, ?lb?tt?, bir növü deyil, öz ?ksini tapm??d?r. Z?ncan yax?nl???nda bir k?ndd? il 845 ?eyx i??qland?rma, 38 illik h?yat q?sa h?yat?nda anadan Indian f?ls?f? izah bir neç? kitab yazd?. O, daha çox m?lumat üçün, yax?n Afina v? Roma, Halep? getm?k v? yunan f?ls?f?sin? daha yax?? v? daha çox xüsusi t?nqid. Bu t?nqid b?zi insanlar H?l?b yell?nc?k etm?yib ki mür?kk?b idi v? onu ??hid etdi. O, intriqa biri bir professor, çünki intriqa ??hid bahal? idi, ölüm qorxuram verm?di. Onun gücü, yaln?z onun kitab, istehlakç? istifad? ay?l?ri v? sonunda yerin? mövcudlu?u yüngül ?v?z onun s?b?bl?ri. bu onun kitab?n i??qland?rma, bütün kitab ?mam M?h?mm?d probleml?ri, lakin kitab deyil, mü?llifin ad? t?nqid görm?k Imam M?h?mm?d il? m???ul üçün bir yoldur, çünki. Lakin, onun g?nclik ?slam v? yerli bilik üçün ??hid oldu böyük filosof, t?qdir v? onun k?ndind??n az? bir xatir? laz?md?r v? bir t?m?l Tehranda t?l?b olunur.

» نظر
سلام...
ما را در سایت سلام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 8maahiniif بازدید : 143 تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1396 ساعت: 0:21